Pieniądz nigdy nie śpi

środa, 5 grudnia 2012

Bogactwo kultury organizacyjnej




Nie bez powodu w tytule nawiązuje do prac Adama Smitha. Już w XVIII w. zdawał on sobie sprawę z potencjału kapitału ludzkiego, który stanowi podstawę do kreowania poglądu o nadzwyczajnej roli aktywów niematerialnych w sukcesie przedsiębiorstwa. Skoro pracownicy są ściśle powiązani z wynikami organizacji, kierownicy powinny skupić się na modyfikacji ich zachowania według potrzeb przedsiębiorstwa w danej sytuacji. Mogą na nie oddziaływać poprzez : 

  • Osobisty przykład
  • Autorytet formalny
  • Kulturę organizacyjną 


Dwie pierwsze metody nie budzą wątpliwości, kłopot pojawia się przy ostatnim, albowiem trzeba wiedzieć, czym w ogóle jest kultura organizacyjna i jak można ją kształtować?



Kultura organizacyjna to zbiór norm i wartości, sposób myślenia i zachowania członków organizacji, które w sposób pośredni i bezpośredni wpływają na wyniki przedsiębiorstwa.


Zakładając, iż istnieje korelacja między dogmatem przyjaznego miejsca pracy, a efektywnością pracowników, warto kształtować kulturę organizacyjna w taki sposób, aby dostarczała wartości dodanej. 



Skoro zdajemy sobie sprawę z roli kultury organizacyjnej w sukcesie przedsiębiorstwa, należy przemyśleć jakimi cechami powinna się charakteryzować : 

  • Kolektywizm – orientacja na wspólne cele i zadania
  • Otwartość kulturowa – warto spojrzeć na różnice kulturowe z perspektywy wysokiego kontekstu – wykorzystać różnice w celu tworzenia wartości 
  • Włączanie członków organizacji w proces kształtowania norm
  • Poczucie wspólności misji i wartości – nierzadko misja przedsiębiorstwa jest nieznana pracownikom i nieadekwatna do sposobów realizacji celów. Misja i wartości powinny być znane i powszechnie akceptowane przez wszystkich członków organizacji oraz widoczne na każdym poziomie hierarchii
  • Ceremonie i rytuały zmniejszające dystans – wystarczy, aby w dniu obchodzenia urodzin pracownika, osoby z najbliższej komórki organizacyjnej złożyły życzenia, zaś kierownik zapewnił tort i świeczki. Zbliży to pracowników do siebie i zmniejszy dystans. Proste działanie, a jakie korzystne dla zwiększenia zaangażowania pracowników i umocnienia więzi pracownik – pracodawca



    Kultura organizacyjna stanowi dla przedsiębiorstwa źródło przewagi konkurencyjnej, jest szansą na rozwój oraz poprawę wyników finansowych. Przyciąga pracowników do organizacji i stanowi trzon dla jej tożsamości. 
    
     
Na koniec zachęcam do obejrzenia filmu obrazującego kulturę organizacyjną w firmie Danone (pomijając marketingowy wydźwięk filmu)










Brak komentarzy:

Prześlij komentarz